tirsdag den 18. oktober 2011

Chips



Dorthe og jeg havde desuden overskud til at lave chips :D

Vi fandt opskriften i Kvickly.


Man skal bruge 200 g rødbeder, 200 g gulerødder, 200 g pastinakker (havde vi desværre ikke, men vi havde en kartoffel), 1/4 dl olivenolie, salt & peber.

Skræl rodfrugterne og skær dem i tynde skiver gerne med et mandolin, vi fik dem tynde vha. foodprocessoren. Vend dem i olie og krydr med salt & peber. Fordel skiverne på bageplader og bag dem ved 160 grader i ca 45 min. til de er sprøde og lækre.

En rodfrugt bliver til mange chips, når de bliver skåret så tynde. Tilgengæld krymper de en del i ovnen. De fleste blev ret sprøde, men der var også nogle som stadig var bløde da vi tog dem ud.. de kunne selvfølgelig bare have fået længere tid ved højere varme.. men de smagte nu også helt okay bløde og varme.

2 kommentarer:

  1. Hvor lyder det godt at i lavede chipsene med mandolin, den funktion tror jeg også jeg skal til at bruge lidt mere! Grønsagerne ser så flotte ud på den måde. Jeg vil også gerne lige støtte dig, chipsene behøver ikke være crispy - de smager helt okay bløde og varme!

    SvarSlet
  2. Faktisk brugte vi ikke et mandolin, for sådan et ejer jeg (endnu) ikke. Men jeg tror det er et godt køkkenudstyr.. Hæh - tusind tak for støtten:) Du er sgu så sød :-*

    SvarSlet