fredag den 21. oktober 2011

Selleriburger med oksekød og rødbede

Jeg har brugt nogle af mine fitness point og fået 3 numre af magasinet "fit living". Det første blad kom ind ad døren for et par dage siden og i formiddags fik jeg kigget lidt i det. Der var en opskriftserie med de forskellige rødder som er så aktuelle her i efteråret, og jeg faldt over en opskrift med et super flot billede, en selleriburger. Jeg forsøgte mig med opskriften her til aften og den blev rigtig vellykket og gav en behagelig mæthedsfornemmelse.



Selleriburger til 4 personer
1 stor selleri
1 spsk olivenolie
200 g renset grønkål (jeg brugte spinatblade)
500 g hakket oksekød
salt og peber

Rødbedecreme
500 g rødbeder (det rigeligt! Der er i hvert fald nok til en side dish)
2 dl yoghurt naturel (jeg brugte soya yoghurt)
1 fed hvidløg
salt og peber

Tænd ovnen på 200 grader. Skræl sellerien og skør i 1,5 cm tykke skiver. Du skal bruge 8 skiver i alt. Varm olien på en pande og brun selleriskiverne på begge sider. Læg dem derefter på en bageplade med bagepapir og bag dem i ca. 10 minutter, eller til de er møre (jeg vil krydre dem inden ovnen næste gang). Skyl grønkålen og snit det fint. Skræl rødbederne og riv dem fint. Vend rødbeder med yoghurt og presset hvidløg. Smag til med salt og peber.

Form kødet til 4 bøffer og krydr med salt og peber. Steges i ca. 3 minutter på hver side. Læg grønkål, bøf og rødbedecreme mellem selleriskiverne og server.

1 kommentar:

  1. Årh hvor ser det spændende og vildt lækkert ud! God god idé med sellerien til top og bund! Det vil jeg helt sikkert prøve, jeg elsker selleri og jeg elsker rødbeder.

    SvarSlet