fredag den 17. august 2012

Sommer, weekend og ice cream madness; Fire slags hjemmelavet is af lakrids, orangechokolade, banan og karamel. Laktose- og sukkerfri.

Her til eftermiddag gik jeg amok i køkkenet. Mine nye kicks er blevet hjemmelavet is.

Har brugt denne opskrift som basis og moderet den efter mine allergier.

Grundopskrift:
400 ml kokosmælk på dåse, rystet (ikke light!)
250 ml soyafløde
60 g akaciehonning (evt. kokospalmesukker som i opskriften)
60 g ahornsirup


Idag har jeg lavet fire forskellige varianter...

Blåbær og lakrids:
Kraftig smag af lakrids fra lakridsrodspulver(brun) og små revne flager af rå lakrids. Kuro pulver - aktivt kul som virker udrensende - for en flot mørkegrå farve, plus friske let moste blåbær.

Resultat: Boom! Noget af et forsøg, da jeg normalt ikke er til lakrids alle mulige underlige steder... Men her! Kun 1,5-2 spsk lakridsrodspulver gjorde smagen fantastisk intens! Smag gerne til undervejs. Desuden lækkert med en konsistens af noget chunky i massen. Dog var smagen udeblevet - så næste gang skal det være "ægte" blåbær, og ikke de som er hvide indeni. Desuden var de meget store.

Næste gang prøver jeg med de små frosne fra änglamark som er for real. Evt. let optøede og moste. Røres først i når ismassen er let krystalliseret, for at holde på den flotte grå farve fra kullet.

Orangechokolade og peanuts:
Chunks af creamy peanutbutter vendt med rå chokoladesovs lavet af dadler, kakao, en smule agavesirup og frisk appelsinsaft.

Resultat: Super godt resultat! I min verden passer peanutbutter dog ind i alle dessertretter;) lækkert sammen med strejfet af orange.

Banan og chokolade:
Let moste bananer i chunks, kokos(iscremen) og rå chokoladesovs, enten denne med appelsin - eller måske skulle jeg prøve at fortynde en chokolademousse?

Resultat: Ift. førnævnte, ikke ligeså smagsgivene, dette var den første variant jeg lavede ved 1. forsøg hvor jeg var vældig begejstret. Dog falder den nu lidt i baggrunden ift. de andre. Fungerede bedre med chunks af 85% chokolade som i første forsøg.

Karamel og mandel:
Rå karamelsovs af dadler, ahornsirup, solsikkelecithin, mesquite- og lucumapulver. Vendt med hakkede, ristede mandler.

Resultat: Virkelig lækker blanding! Ville dog have været endnu bedre, hvis mandlerne først blev rørt i når ismassen var helt afkølet og let krystalliseret, for at undgå at de blev helt bløde...


Fremgangsmåde:
  1. Kokosmælk, fløde og honning røres sammen i en pande hvor det opvarmes til det koger let
  2. Skru ned for varmen og lad det stå i 10 minutter under jævnlig omrøring. Fjern fra varmen og lad det køle af i et koldt vandbad. Fjern "skind" fra sovsen hvis det skulle forekomme
  3. Fyld basisisen i tupperwares, jeg delte ovenstående grundopskrift i to og køl evt. en smule mere af i fryseren
  4. Rør ingredienserne i til de forskellige smagsvarianter
  5. Frys isen ned, og tjek løbende til den med et mellemrum af 30-40-50 minutter (alt efter effektiviteten af din fryser, tykkelsen af box og portionstørrelse). Rør her isen igennem for at ødelægge krystallerne. Gøres 3-4 gange til isen har en passende konsistens. Læs evt. David's førnævnte guide. Ellers er du måske heldig at have en ismaskine, og så giver det jo sig selv :) 
  6. Enjoy

Ingen kommentarer:

Send en kommentar