mandag den 19. november 2012

Champignonbøffer med æble, bladselleri og pinjekerner

Har længe ventet på dagen hvor jeg skulle forsøge mig med vegetarbøffer af champignon. Læste engang om idéen og igår blev det endelig tid til at prøve det af. Istedet for at bruge æg har jeg brugt en opgradering af "hørfrø-slim"- nemlig tilsat chiafrø som har endnu bedre vandbindingsevne end hørfrøene, i hvert fald over kort tid - og jeg var sulten:)

Jeg synes smagen var god og med godt potentiale, der måtte dog gerne have været en lidt skarpere smagskomponent - så næste gang jeg måske skal bestemme mig for én retning, eller bare gå amokkas med spidskommen... Men så er det ikke længere sjovt fordi det er svampe. Rødløg virkede fint og det samme med mængden af hvidløg. Desuden lækkert med lidt bid fra nogle af de lidt større stykker champignon.


Ingredienser til 8 stk:
Ca 225 g blandede svampe fra frost (her kun let optøede - prøv med friske men nok færre gram)
4 spsk top fint speltmel
2 spsk finvalsede havregryn
1/2 rødløg, fintsnittet
3-4 fed hvidløg
Salt og peber
1 tsk spidskommen
Et drys timian og rosmarin

Æggeerstatning for 2 æg:
3 spsk hørfrø
1 spsk chiafrø
5 spsk vand

Ingredienserne til æggeerstatningen puttes i en lille skål, lad stå 10-15 minutter til en gel er dannet. Rør undervejs for at lade de nederste frø optage vand.

Svampene deles i to portioner, den ene blendes eller hakkes groft, den anden blendes fint. Massen blandes med salt og peber samt krydderier efter smag. Røres op med rødløg, hvidløg og hørfrø/chia-slim, dernæst mel og havregryn. Lad trække et øjeblik så frøene evt. optager mere væske, ellers tilsættes mere mel hvis "farsen" er for tynd.

Bøfferne steges 5-10 minutter på hver side i godt med olie. Dejen er meget blød og virker til at brænde på i starten, det er ikke tilfældet. Giv bøfferne tid før du forsøger at få spatlen ind under dem, ellers ødelægges de.

Her serveret med brune ris og salat af æble og bladselleri vendt i citronsaft og drysset med ristede pinjekerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar