mandag den 29. april 2013

Krydret linsepostej kogt på kokosmælk

Forrige modul havde tværfagligt fokus, og ud over at lære en ting eller to om tværfagligt arbejde, fik jeg da også inspiration af en tidligere vegetar i vores projektgruppe. Vi udvekslede en smule erfaring og Rebecca sendte mig et billede af en lækker srilankansk inspireret linsepaté hun havde lavet på kokosmælk og krydret med hvidløg, chili og karry.

Da jeg var i Svendborg i ferien prøvede jeg det af, endda med stor succes, og i aften blev det igen! Må sige at jeg er helt vild med det. Første gang blev det med Urtekrams delikatesse linser, og denne gang med grønne linser. Begge typer har en fast konsistens efter kogning og er derfor velegnede. Samtidig har de en mere fyldig smag end røde linser som jeg hellere bruger i supper. Måske man kan eksperimentere med at gøre postejen mere fedtfattig, måske det kun er nødvendigt med halvdelen af kokosmælken for at opnå smag?


Ingredienser til en god skål fuld, til 3-4 portioner
  • 150 g grønne linser eller delikatesse linser, skyllet
  • 1 dåse kokosmælk (ikke light)
  • 1 tsk Herbamare bouillon (eller anden grønsagsbouillon koncentrat)
  • 0,5-1 tsk stødt koriander
  • Evt. 0,5-1 tsk spidskommen
  • 1-2 fed hvidløg, presset
  • 1,5 cm frisk chili, finthakket
  • Evt. salt

Fremgangsmåde:
  1. Skyl linserne og kog dem i 1/4 del af kokosmælken, tilføj resten undervejs som linserne optager væden. 
  2. Efter 15 minutter tilsætter Herbamare og linserne koger videre til de er møre, men med bid. Det tager 30-45 minutter. 
  3. Tilsæt hvidløg og chili og brug en stavblender til at purere halvdelen af linserne til en passende konsistens. Jeg foretrækker at der stadig er tekstur, så jeg har ladet min være grov. 
  4. Smag til med stødt koriander og salt.

Server som snack med fx bladselleri, på en skive ristet rugbrød, som tilbehør eller køderstatning i hovedretten.

I aften serveret med en simpel salat af hvidkål, ruccola, blomme og valnødder. I ferien gjorde en rødkålssalat med krydderurter, kikærter, pekannødder, tamari og olivenolie det yderst godt som side dish!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar