torsdag den 11. april 2013

Mandel-appelsin-abrikos kage uden gluten og tilsat sukker.

Det må jeg sige, Oscar Umahro har lavet grundopskriften til den bedste glutenfri kage! Jeg har lavet den tre gange indenfor 2 uger fordi den er sådan en succes. Og så kan den customizes lige som du ønsker med forskellige nødder, krydderier og citrusfrugter. Toppen manner!

Først lavede jeg hans pinje-daddel-grape kage, og erstattede halvdelen af pinjekernerne med mandler, og grapen med appelsin. Fantastisk! Sød, saftig, blød og alligevel en smule luftig og med tilpas hård skorpe, endda uden den der sukker crunch følelse mellem og på tænderne. På den gode måde! Opskriften kan virkelig anbefales. Men den kan altså ikke laves uden æg, nu der heller ikke er mel i. Jeg forsøgte anden gang, men tænkte mig vidst ikke rigtig om. Det gik slet ikke :) Dog spændende med smagen af citron. 


Tredje udgave blev med mandler, appelsin og små stykker af tørrede abrikoser, og som det ses på billederne. Alle fantastiske og endda næsten bedre på anden dagen, kolde.





Grundopskriften er til 8 kageglade personer. Jeg har delt den i tre, pga. æg og hvor meget jeg nu ville tillade mig selv at spise. Det hjalp så ikke, da jeg bare lavede den igen;) Vil nu alligevel mene at denne mængde kan give 4 pæne stykker (6 som det på billedet), og gøre det fint ud for en dessert som en del af en menu.

Ingredienserne er til 4 personer (eller to der rigtigt er ude på at hygge den!)


Mandel-appelsin-abrikos kage
  • 100 g mandler
  • 150 friske dadler - 10-12 stk
  • Saften fra 1/2 appelsin
  • 5-6 soltørrede abrikoser klippet/snittet i små stykker, iblødlagt i den anden halve appelsin
  • 1,5 spsk kokosolie + til at smøre formen med
  • 2 spsk quinoa mel (kan evt. erstattes eller udelades)
  • 2 mellemstore øko æg
Krydderier:
  • 1/2 tsk vanilje, 1/2 tsk kanel, 1 tsk carob (eller kakao)
  • 1 knsp peber og 1 knsp salt

Pinje-appelsin kage
  • 60 g pinjekerner
  • 40 g mandler
  • 150-160 friske dadler - 10-12 stk
  • Saften fra 1/2 appelsin
  • 1,5 spsk kokosolie + til at smøre formen med
  • Evt. 2 spsk quinoa mel (kan erstattes eller udelades)
  • 2 mellemstore øko æg
Krydderier:
  • 1/2 tsk vanilje, 1/2 tsk kanel, 1/4 tsk kardemomme, 1/4 tsk muskat
  • 1 knsp peber og 1 knsp salt

Fremgangsmåde
  1. Blend nødder til mel i en food processor.
  2. Blend nøddemel med dadler, appelsinsaft, kokosolie og krydderier til en ensartet masse.
  3. Tilsæt æg og blend. Massen skal være ret flydende(se billede), men er den meget flydende, tilsæt da de 2 spsk quinoamel. Vend abrikosstykker i.
  4. Smør en fin kageform med kokosolie og bag kagen ved 160 grader i 45-60 minutter. Mine har skulle have 60 minutter, selvom Umahro kun nævner 45. Måske fordi min ovn er sådan en mini, og fordeler varmen lidt mærkeligt! Vær' obs!
  5. Chill, og server evt. med appelsinskiver, eller yoghurt/skyr vendt med vanilje... Ligeså god, hvis ikke bedre endda, dagen efter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar