søndag den 19. maj 2013

Havregrynsbarer med kokos, hampeprotein, gojibær og khoroq rosiner. Overtrukket med carob og citronskal. Raw og glutenfri option

Her forleden dag lavede jeg disse super gode barer, efter at have fået et lille tip af Michelle fra min klasse. Virkelig velsmagende trods indholdet af hampeprotein, nok nær de bedste bars jeg har prøvet at lave! Lidt citronskal på toppen giver et dejligt twist, den herlige smag af carob giver en tilfredsstillende sødme og bitterhed, og lidt salt i selve baren giver lige prikken over i'et!


Kokosolie kan bruges istedet for kakaosmør, men i så fald overvej om dine bars skal med i madpakken, da de hurtigere bliver bløde, og det kan blive en smule irriterende. Opbevares på køl i op til to uger, eller frys.

Ingredienser til 15 stk som på billedet (ca 1,5 x 5-6 cm)
  • 3 dl glutenfri havregryn, malet til mel (erstat med nødder for en raw version)
  • 3 dl kokosmel, malet til fint mel
  • 3,5 dl dadler, udstenede (jeg brugte kun 3 dl)
  • 5 spsk hampeproteinpulver (jeg havde kun nok til 3 spsk, og de kunne ikke smages overhovedet)
  • 3 spsk chiafrø
  • 2 spsk gojibær (jeg har tilføjet 2 spsk khoroq rosiner oveni)
  • 1/2 tsk havsalt
  • 1 tsk friskkværnet peber (jeg brugte 1/2 tsk stødt)
  • 1 tsk vaniljepulver
  • 35 g kakaosmør, smeltet (eller kokosolie)

Topping:
  • 4 spsk hampefrø
  • 1 citron, skallen
  • En smule friskkværnet peber (undlod jeg)

"Chokoladeovertræk":
Jeg havde kun behøvet at lave halvdelen, men altid rart med lidt der står klar i køleskabet til desserten...
  • 4 store spsk carob (eller usødet kakaopulver)
  • 4 store spsk kokosolie
  • 1/2 tsk vaniljepulver

Fremgangsmåde:
  1. Skær kakaosmør i små stykker, eller riv det på et mandolin jern. Smelt skånsomt i et vandbad.
  2. Blend havregryn til mel i en food processor, hæld i en skål.
  3. Blend kokosmel fint i en food processor, tilføj havregryn og dadler - blend kort.
  4. Blend massen godt med hampeprotein, chiafrø, salt, peber og vanilje.
  5. Tilføj den smeltede kakaosmør og blend til massen er samlet.
  6. Tilføj gojibær og rosiner, blend kort.
  7. Pres massen ud i en form beklædt med bagepapir, jeg brugte en stor rektangelformet tupperware med låg. 
  8. Drys med hampefrø og citronskal. Pres toppingen ned i massen og stil på køl i 15-20 minutter.
  9. Smelt kokosolie i et vandbad og bland med vaniljepulver og carob. Fordel overtrækssaucen ud over massen og køl et par minutter yderligere før du skærer i passende stykker.

2 kommentarer:

  1. Hvor får I dog fat i hampefrø? Jeg har længe ledt efter det, men alle man spørger tror jo straks man har tænkt sig at bruge det til gartneri formål.

    SvarSlet
  2. Hvor har du forhørt dig henne? Du kan få hampefrø i de fleste helsekostbutikker :) Det er de afskallede hampefrø du skal have fat i.
    Ellers kan du prøve online på fx Netspiren.dk eller rawandmore.dk.

    Fx

    http://www.netspiren.dk/pi/Hampefroe-afskallede-Oekologiske-300-gram-23124-1308.aspx

    http://www.netspiren.dk/pi/Hampe-froe-afskallede-hemp-seed-Oeko-200-gram-21211-1144.aspx (ofte disse fra Superfruit som du finder i butikkerne)

    http://www.rawandmore.dk/hampefrø

    SvarSlet