fredag den 23. august 2013

Bananbrød med fuldkorn, abrikoser og pekannødder

Jeg har lavet mit eget bananbrød med inspiration i et her af Thomas fra Kærlighed & Kikærter. Jeg har lavet små justeringer, valgt at lave brødet med andre meltyper end grahams- og hvedemel og øget fuldkornsindholdet. Det virkede ganske fint! Brødet dufter som kage, men er en langt sundere dessert med fuldkorn og kostfibre, gode olier og med fine alternativer til måder at søde bagværk på.

Mit brød blev en smule robust og ikke så luftet, men havde stadig en lækker konsistens. Smagen var mild og sød, mens den store mængde fuldkorn ikke var at fornemme! Og næsten det bedste var, at det gik an at bruge min miniovn. Så, der går nok ikke længe før der dufter af kage (jovist) i mit køkken igen.

Brødet var rigtig godt som en snack eller et lille aftenhyggemåltid - med chokolade-figenpålæg :)


Ingredienser til 1 brød

5 dl bananmos, af 6-7 godt modne bananer
2-3 spsk peanutbutter (tror jeg undlader næste gang, erstatter med mere olie)
1 tsk vaniljepulver
2 spsk olivenolie (evt. kokos næste gang)
2 spsk akaciehonning eller mørk agavesirup
2 spsk gulerodsjuice (Thomas foreslår æblemost, går med vand næste gang)
1 spsk æblecidereddike

1 håndfuld tørrede abrikoser, hakkede
1 dl pekannødder, groft hakkede

4 dl fuldkornsspeltmel
2 dl fuldkornsrismel
1,5 dl quinoamel
1 tsk natron (Thomas foreslår 0,5 tsk natron og 1 tsk bagepulver, går jeg med næste gang)
0,5 tsk salt

Bland de våde ingredienser i en stor skål og tilsæt abrikoser og nødder. I en ny skål røres melet sammen med salt og natron (natron skummer hvis den blandes direkte med syre - æblecidereddiken). Bland melblandingen i de våde ingredienser lidt ad gangen. Form til brød eller brug en brødform, pensl med vand. Bages ved 175 grader i ca. 35 minutter. Hold øje med brødet undervejs.

2 kommentarer:

  1. Årh, det ser bare skønt ud! Banan og nødder er så godt sammen.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Tak, Anne! Du har ret, en kombination der endnu ikke har fejlet mig ;)

    SvarSlet